29 dec. 2013

Sammanfattning och sånt

Julen är förbi och jag måste snart börja uppdatera om jag ska hinna mer i år. Folk brukar tydligen sammanfatta det gångna året såhär inför ett nytt. Vet inte om jag orkar inte börja fundera ut vad jag har hunnit med för viktiga saker på ett helt år. Eller vid närmare eftertanke, varför inte? Lite snabbt kan man väl säga att jag varit hemma med barnen, vakat mycke, sovit lite, börjat bygga hus (det är väl mest gubben som bygger men jag har väl varit med på några hörn).
Inga resor, vad jag kommer ihåg nu, eller jo förrästen, en trip till Stockholm med viking båten. Bara jag och älsklingen på tu man hand. Det är ju inte alla år det händer.
 Fyra fina bröllop har vi varit på. En begravning, även om vi inte hade möjlighet att vara med.. Min småkusin i Sverige dog i somras. Känns fortfarande konstigt att tänka på att han är borta. Han var en månad yngre än mig. Världen är grym och orättvis ibland! Men jag hoppas och tror att han har det bra i himlen nu.

Själva julen kan man väl sammanfatta med att det var riktigt trevligt. Det hände iallafall inget otrevligt och det var följde traditionerna ganska bra alltihop. Jag och pappa skodde hästen på dagen, (det var ju lite avvikande förståss). Tomtegröt hos fammo och sen var vi på julbön i Purmo kyrka. Jag tyckte det var jättebra, helt magiskt! Det var inte alla i familjen som höll med dock. Men jag fick min julstämning iallafall :) God mat och trevligt sällskap, alla var samlade och tomten hade med sig många julklappar, speciellt ungarna hade tydligen varit jättesnälla. Så det är väl som det ska vara.

På juldagskvällen körde vi hem och sov en natt, packade upp 12 väskor och tvättade en maskin kläder, packade igen och körde till Vörå, där vi uppehållit oss de senaste dagarna och börjat bygga huselementen. Det går lite framåt! Idag har vi varit hemma och det har varit ganska skönt att ta igen sig lite nu. Blir nog mera byggande framöver. Har tecknat lite ikväll, ska fortsätta med det nu en stund då barnen gått och lagt sig. Hoppas att ni också hade en bra och stressfri jul! Vi hörs väl nästa år!  om int förr...

 
Tomteflicka som jag fick i julklapp och som fram till idag varit en tomtepojke, men jag ville alltså ha en tomteflicka och med lite pensel, färg och textmark penna så har hen nu bytt kön och står utanför vår dörr och hälsar Gott Nytt År!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar